تشخیص بیماری

آندوسکوپی

Endoscopy

آندوسکوپی روشی است که پزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام آندوسکوپ اندام های داخلی و عروق بدن را مشاهده می کند. آندوسکوپ یک لوله باریک و انعطاف پذیر با دوربینی بر یک سر آن است. این ابزار از طریق برش جراحی یا از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می شود. علت اندوسکوپی اندام های فوقانی برای تشخیص و گاهی اوقات درمان انجام می شود. بررسی علائم و علت اندوسکوپی ممکن است به پزشک کمک کند تا علائم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد. همچنبن ممکن است پزشک برای جمع آوری نمونه های بافت (بیوپسی) از آندوسکوپی برای بیماری‌ها و شرایط مانند کم خونی، خونریزی، التهاب، اسهال یا سرطان سیستم گوارش استفاده کند.

کولونوسکوپی

Colonoscopy

کولونوسکوپی روشی برای بررسی و معاینه ی دقیق دیواره ی روده هاست که امکان معاینه ی ظاهری آن برای پزشک وجود ندارد و به وسیله ی آن می توان جداره ی روده ها را به طور کامل و با دقت بالایی بررسی کرد و اگر مشکلاتی از قبیل پولیپ روده، وجود خون در مدفوع، سرطان روده و انواع تغییرات اجابت مزاج وجود دارد می توان به وسیله ی کولونوسکوپی به راحتی تشخیص داد و درمان سریع آن را آغاز نمود.

رکتوسکوپی

Rectoscopy

رکتوسکوپی روشی است که کاملا تشخیصی می باشد که این امکان را به پزشک می دهد تا به صورت مستقیم غشای مخاطی آنزیم و بخش انتهایی روده بزرگ را رویت کند . معاینه به وسیله ابزاری به نام پروکتوسکوپ صورت می گیرد که یک وسیله ای است که دارای دوربین می باشد . که جهت مشاهده تصویر از درون بدن است . یکی از مزیت های مهم رکتوسکوپی این می باشد که توانایی ارزیابی موقعیت غشای مخاطی و نیز برداشتن نمونه ای از بافتی است که احتمال دارد در آن قسمت علائم هموروئید بروز دهد . امروزه بهترین روش برای اینکه هموروئید داخلی تشخیص داده شود از رکتوسکوپی استفاده می کنند.

فیبرواسکن

Fibroscan

فیبرواسکن امروز با استفاده از تکنولوژی پرتاب امواج با فرکانس پایین ( ماوراء صوت) بر داخل کبد می توان به میزان سفتی آن پی برد . میزان کبد نیز با میزان فیبروز و آسیب پایدار کبد ارتباط مستقیم دارد، این روش غیر تهاجمی است. تقسیم بندی میزان فیبروز کبدی به صورت نمره ای F0تاF4 تقسیم بندی میشود و به همین میزان نیز می توان از سنجش میزان سفتی کبد که با کیلو پاسکال (kpa) گزارش میشود استفاده کرد .روش انجام فیبرواسکن عینا مانند سونوگرافی میباشد و نیاز به ناشتایی نیست.

بیوپسی

Biopsy

بیوپسی یک روش پزشکی است که شامل نمونه برداری از بافت بدن می شود تا بتوان آن را تحت یک میکروسکوپ بررسی کرد. نمونه بافتی می تواند تقریبا در هر نقطه از بدن، از جمله پوست، اندام و سایر ساختارها گرفته شود. اصطلاح “بیوپسی” اغلب برای اشاره به هر دو عمل نمونه برداری و نمونه بافتی است.