4 گرید کبد چرب، علائم، پیشگیری و درمان در اصفهان

4 گرید کبد چرب، علائم، پیشگیری و درمان در اصفهان, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی

4 گرید چربی برای کبد چرب کدام هستند؟ کبد چرب 4 سطح یا گرید مختلف دارد:

• کبد چرب گرید 1
  • کبد چرب گرید 2
  • کبد چرب گرید 3
  • کبد چرب گرید 4

گرید آخر یا همان گرید 4 به سیروز کبدی ختم می‌شود. در هر یک از این گرید‌های کبد چرب، شرایط و وضعیت‌های مختلفی برای بیمار ایجاد می‌شود. هر چقدر که عدد این گریدها بالاتر می‌رود، کبد اوضاع وخیم‌تری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که گرید آخر یا 4 این شرایط به سیروز کبدی منجر می‌شود.

امروز در این مطلب از وب سایت دکتر مهدی احمدیان قصد داریم تا درباره بیماری کبد چرب و گریدهای مختلف آن صحبت کنیم. اگر شما عزیزان نیست مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. همچنین شما می‌توانید برای درمان مشکلات گوارشی خود و دریافت مشاوره از دکتر احمدیان با شماره تلفن  09138949961 تماس گرفته و به آدرساصفهان – خیابان طیب – جنب پمپ بنزین – طبقه دوم داروخانه شبانه روزی دکتر تاجی مراجعه کنید.

کبد چرب چیست؟

کبد عضوی بسیار مهم و حیاتی در بدن است که وظایف بسیاری بر عهده دارد. زمانی که سلول‌های بافت کبد در خود حجم زیادی از چربی ذخیره کنند، کبد چرب ایجاد می‌شود. در این شرایط سطح کبد به رنگ چربی درآمده و صیقلی بودن خود را از دست می‌دهد. این بیماری در افرادی که بیش از حد الکل مصرف می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. اما در ایران نوعی کبد چرب به نام کبد چرب غیرالکلی نیز دیده می‌شود که در اثر چاقی، دیابت، سوء تغذیه و… ایجاد می‌شود.

کبد در حالت عادی در خود مقداری چربی دارد. این مقدار طبیعی است اما اگر از حد خود فراتر رود، بر اساس میزان چربی می‌تواند 4 گرید مختلف برای کبد چرب ایجاد کند. اگر چربی کبد به بیشتر از 5 تا 10 درصد از وزن کل بدن فرد برسد، فرد دچار یکی از گریدهای کبد چرب است. در ادامه با 4 گرید متفاوت کبد چرب آشنا خواهیم شد:

4 گرید مختلف بیماری کبد چرب

گرید 1 کبد چرب

اولین سطح و ساده‌ترین نوع اسید چرب، گرید 1 آن است. این شرایط به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم و مصرف بیش از حد چربی ایجاد می‌شود. چنانچه فرد فعالیت روزانه خود را بالا ببرد، می‌توان در کنار مصرف دارویی این بیماری را درمان کرد. البته این شرایط تا حد زیادی به سن بیمار نیز بستگی دارد. در افرادی که سن بالایی دارند حتی گرید 1 نیز می‌تواند خطرناک باشد.

در این شرایط می‌توان به صورت قطعی بیان کرد که تغییر لایف استایل این گرید را درمان می‌کند. این شرایط اصلا حاد نیست و نیازی به نگرانی ندارد. در نتیجه می‌توان با کمی مراعات به بهبودی دست یافت.

حتما از خوردن بیش از حد چربی و قند خودداری کنید. اگر این دو ماده را در رژیم غذایی خود محدود نکنید، شرایط حاد شده و گرید شما ارتقا خواهد یافت. همچنین لازم است بدانید که:

• این گرید کبد چرب هیچ علامتی ندارد.
  • عموما این گرید در چکاپ‌های سالیانه تشخیص داده می‌شود.
  • کبد در این شرایط سلول‌های چربی را به خارج از کبد هدایت می‌کند. اما وظایف خود را هنوز هم می‌تواند به درستی انجام دهد.
  • مصرف الکل و داروهایی که عوارض جانبی مرتبط با کبد دارند، عامل اصلی کبد چرب گرید 1 هستند.
  • این گرید را با سونوگرافی، MRI و CT-scan می‌توان تشخیص داد.

گرید 2 کبد چرب

این شرایط از گرید اول کمی پیچیده‌تر است. چرا که چربی تجمع یافته در کبد از حالت قبلی بیشتر می‌شود. در نتیجه سخت‌تر می‌توان آن را از میان برداشت و درمان کرد. افرادی که به گرید دوم کبد چرب مبتلا هستند باید حتما تحت نظر متخصص گوارش باشند. در این حالت کبد چرب باید یک رژیم غذایی به صورت منظم و اصولی رعایت شود تا گرید بیشتر نشود.

چربی‌های کبد در این گرید به صورت تری گلیسیرید ذخیره می‌شوند. این چربی در سلول‌های بدن ماده‌ای ایجاد می‌کند که محتویات سلولها را جا به جا می کند. یعنی کار سلولها با استفاده از آن انجام می‌شود. علائم این گرید از گرید 1 سریع‌تر نشان داده می‌شود. وخامت آن نیز بیشتر از گرید 1 می باشد. تغییر لایف استایل تا حد زیادی بر درمان قطعی کبد چرب گرید 2 موثر واقع می‌شود. علائم کبد چرب گرید 2 به شرح زیر می‌باشد:

• خستگی و بی حالی
  • بی‌اشتهایی
  • تهوع
  • درد در مرکز و سمت راست شکم
  • زرد شدن چشم‌ها
  • ورم پا و شکم
  • خارش پوست
  • سردرگمی ذهنی

گرید 3 کبد چرب

برخلاف دو گرید قبلی، تغییر لایف استایل برای درمان گرید 3 کبد چرب کافی نیست. در این شرایط باید حتما از داروهای خاص استفاده کرد و تحت نظر  پزشک بود. چرا که این افراد در زمانی که به گرید  2 مبتلا بودند دقت کافی نداشتند. در نتیجه حتم چربی تجمع یافته در کبدشان بالاتر رفته است. در چنین شرایطی فرد باید حتما شرایط زندگی و همچنین داروهای مصرفی خود را تحت نظارت پزشک پیش ببرد.

گرید 3 کبد چرب همان فیبروز کبدی نامیده می‌شود. این گرید، جدی‌ترین حالت کبد چرب است که سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد. علائم بیماری در این گرید نمایان می‌شود. دیواره کبد و بافت آن در گرید 3 کاملا درگیر هستند. دیافراگم فرد نیز مسدود شده است. حجم چربی تجمع یافته در کبد در این گرید به شدت بالاست و در کل کبد گسترش یافته است. التهاب کبدی نیز به همین دلیل در گرید 3 نمایان می‌شود.

گرید 4 کبد چرب

این شرایط به سیروز کبدی معروف است. کلمه سیروز به معنای نارسایی است. یعنی شرایط کبد فرد به وضعیتی رسیده که به درستی خون رسانی و متابولیسم در آن اتفاق نمی‌افتد. در چنین شرایطی فرد باید در اسرع وقت در صف پیوند کبد قرار بگیرد. در برخی شرایط حتی لازم است بیمار بستری شده و کاملا تحت نظر باشد. علائم سیروز کبدی عبارتند از:

• کاهش اشتها
  • خونریزی بینی
  • زردی (تغییر رنگ زرد)
  • شریان‌های کوچک عنکبوتی شکل در زیر پوست
  • بی اشتهایی
  • خارش پوست
  • ضعف
  • گیجی
  • تورم شکم (آسیت)
  • تورم پاها (ادم)
  • ناتوانی جنسی
  • ژنیکوماستی (بزرگ شدن بافت سینه مردان)

درمان کبد چرب و سیروز کبدی توسط دکتر احمدیان

شما برای درمان مشکلات گوارشی خود می‌توانید به مطب دکتر مهدی احمدیان مراجعه کنید. دکتر مهدی احمدیان در سال 1351 در دهاقان متولد شد. وی در سال 95 با رتبه 2 کشوری در رشته فوق تخصص گوارش و کبد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد و در سال 97 از این رشته با مدرک بورد فوق تخصص فارغ التحصیل شد.

تخصص‌ها :
متخصص بیماری‌های داخلی
فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد وکیسه صفرا
درمان چاقی از طریق کارگذاری بالن داخل معده

افتخارات:

1. گواهینامه مقاله نویسی علمی از نمایندگی دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در ایران
  2. لوح سپاس و افتخار از بیمار به علت نجات بیمار و درمان قطعی بیماری و پیگیری بیمار
  3. راه اندازی بخش آندوسکوپی در شهرستان فریدن و تقدیر و تشکر مسئولین شهرستان از خدمات چهار ساله دکتر احمدیان در منطقه محروم فریدن
  4. راه اندازی بخش فوق تخصصی آندوسکوپی بیمارستان 9 دی منظریه خمینی شهر و انجام اولین اندوسکوپی در بیمارستان
  5. پزشک نمونه درمانگاه ثامن الائمه

آدرس مطب: اصفهان – خیابان طیب – جنب پمپ بنزین – طبقه دوم داروخانه شبانه روزی دکتر تاجی

روزهای شنبه – دوشنبه – چهارشنبه