هپاتیت و التهاب بافت کبد و بهترین متخصص گوارش و کبد در اصفهان

هپاتیت و التهاب بافت کبد و بهترین متخصص گوارش و کبد در اصفهان, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی

در مقالات قبلی به موضوع سیروز کبدی پرداختیم و به اهمیت سلامت کبد اشاراتی نمودیم. در مقاله امروز قصد داریم از هپاتیت و التهاب بافت کبد و بهترین متخصص گوارش و کبد در اصفهان بپردازیم. هپاتیت (Hepatitis) در واقع به معنی تورم و التهاب بافت کبد می‌باشد و به علل مختلفی ایجاد می‌گردد که برخی‌شان قابل سرایت هستند. بعضی از بیماری‌های کبدی با ویروس یا پاتوژن عفونی انتقال می‌یابند. هپاتیت نوعی بیماری کبدی می‌باشد و ممکن است سبب التهاب کبد گردد، هپاتیت انواع مختلفی دارد و راه انتقال آن نیز متفاوت می‌باشد.

عوامل گوناگونی از قبیل ابتلا به ویروس هپاتیت A، B،C ، D،E ، برخی داروها، سموم، الکل و… سبب التهاب و نابود شدن بافت و عملکرد طبیعی کبد می‌گردند. هپاتیت ویروسی یکی از مهمترین عوامل مرگ زودرس است. بر طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی ۳۸۵ میلیون ناقل هپاتیتB  و۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیتC  در دنیا وجود دارد. سالانه بالای یک میلیون مرگ بر اثر بیماری هپاتیت اتفاق می‌افتد.

همچنین می‌توانید درباره بیماری سیروز کبدی که این روز‌ها بیماران زیادی را به خود درگیر کرده است نیز اطلاعات کسب کنید. به همین منظور می‌توانید مقاله آیا بیماری سیروز کبدی کشنده است؟ از وب سایت دکتر مهدی احمدیان را نیز مطالعه بفرمایید.

علائم بیماری هپاتیت

نشانه‌های ابتلا به هپاتیت در همه انواع مشابه می‌باشد. بدین صورت که ابتدا علائم عمومی‌ مانند بی اشتهایی، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد در نواحی فوقانی و نیز راست شکم بروز می‌نماید. گاهی تب هم وجود دارد. پس از این مراحل زردی پیش رونده بروز می‌یابد که پرده داخلی چشم، مخاط و پوست کل بدن زرد می‌گردد.

تمام افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند علایم حادی را نشان نخواهند داد. 30 الی 40 درصد این افراد نشانه خاصی ندارند. غالبا علایم در حدود 4 تا 6 هفته پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌نماید. مثل هپاتیت A. افراد آلوده به ویروس هپاتت B حاد حس بیماری داشته و توانایی انجام کاری ندارند. تقریبا می‌توان گفت که کمتر از 1% افراد آلوده این بیماری را به صورت خیلی شدید تجربه می‌کنند که منجر به از کار افتادگی کبد و مرگ می‌گردد.

چنانچه دستگاه ایمنی بدن بیمار نتواند بیماری را تا ۶ ماه مراقبت نماید، علایم هپاتیت مزمن در بدن نشان داده می‌شود. علائم هپاتیت مزمن مانند هپاتیت حاد است. معمولا در کسانی که چندین سال مبتلا به بیماری می‌باشند گروهی از نشانه‌های اضافی بروز داده می‌شود. علایمی‌همچون کهیر، جوش پوستی، آرتریت، سوزش یا احساس مورمور شدن در بازو و پا.

نکته مهم

این نکته را یادآور شویم که چنانچه شما به نوعی عفونی از هپاتیت مبتلا باشید که مزمن است، مثل هپاتیت B وC، احتمال دارد در مراحل نخست نشانه بیماری نداشته باشید تا زمانی که آسیب وارد کبد گردد.علائم هپاتیت حاد سریعا ظاهر می‌گردد و شامل موارد زیر است:

• خستگی و بی حالی
  • · علائم آنفلانزا
  • تیره شدن ادرار
  •  مدفوع روشن
  •  درد شکم
  •  از دست رفتن اشتها
  •   کم کردن وزن غیرقابل توجیه
  •  پوست زرد، که احتمال دارد علائم یرقان باشد.

هپاتیت مزمن خیلی آرام رشد می‌نماید، پس این علائم ممکن است خیلی خفیف باشد. بیماری هپاتیت احتمال دارد مشابه آنفلوانزا بروز نماید.

تیپ‌های مختلف بیماری هپاتیت

هپاتیت A

این هپاتیت به وسیله ویروس شدیدا آلوده کننده و همچنین مسری ایجاد می‌گردد و از راه تماس نزدیک منتقل می‌شود. عمده‌ترین راه انتقالی آن از طریق دهانی و مدفوعی است. در منطقه‌هایی که بهداشت به درستی رعایت نشده و دستها بعد از دستشویی با آب و صابون شسته نمی‌گردد و با همان دست آلوده غذا خورده می‌شود این نوع ویروس به آسانی انتقال داده می‌شود. در اثر آب، غذا و شیر آلوده و نیز در اثر خوردن صدف و گوشت پخته نشده ماهی منتقل می‌گردد. وقتی که نشانه‌های بیماری و زردی آشکار شد فرد باید استراحت نماید تا ویروس با کمک سیستم ایمنی بدن مهار گردد و کم کم التهاب کبدی به وضعیت اسبق بازگردد. نکته مهم این است که هپاتیتA  به هیچ گونه درمان دارویی نیاز ندارد.

هپاتیتB

ابتلا شدن به این نوع هپاتیت عوارض بسیاری به همراه دارد. به همین دلیل شناخت آن بسیار با اهمیت است. راه انتقال ویروس B عبارت است از:

•  مادر به جنین: مخصوصا اگر مادر در سومین ماه بارداری آلوده شود احتمال انتقال این بیماری به جنین بسیار زیاد می‌باشد.
  • تماس جنسی: از طریق خون، سرنگ مشترک در معتادین تزریقی، استفاده از تیغ آلوده و… است.
  • ترشحات بدن: بزاق، اشک، مدفوع، صفرا و مایع منی منابع انتقال ویروس هستند.

پس از آلوده شدن به ویروس هپاتیتB  سه مشکل بالینی بروز می‌کند. در ابتدا علائم مشاهده نمی‌گردد. در مرحله دوم مثل هپاتیتA علائمی‌ حاد یعنی ضعف، بی حالی، بی اشتهایی و زردی پیش رونده رخ می‌دهد. نهایتا در مرحله سوم آنتی ژن ویروس درون بدن باقی مانده و شکل مزمن بیماری اتفاق خواهد افتاد و بعدا با فعالیت دوباره ویروس نشانه هپاتیت بروز می‌نماید.

این بیماری هنوز درمان خاصی ندارد و هنوز درمانی برایش کشف نشده است و مبتلا شدن به این نوع بیماری ویروسی مرگ بار می‌باشد. هم اکنون پیشگیری از هپاتیتB  از راه واکسیناسیون و تزریق ایمونوگلوبولین امکان پذیر است.

هپاتیتC

اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق خون شامل تزریق خون آلوده، سوزن مشترک بین معتادان تزریقی و نیز خالکوبی می‌باشد. این بیماری غالبا در گیرندگان خون و فراورده خونی و نیز معتادین تزریقی رخ می‌دهد. خوشبختانه در کشور ما انتقال این هپاتیت از راه فراورده‌های خونی بسیار اندک است چرا که با دقت کنترل می‌گردد. متاسفانه برای هپاتیتC  هنوز واکسنی ساخته نشده است. ولی با تماس جنسی با شخص مبتلا و یا بریدگی با وسیله آلوده به این ویروس، تزریق ایمونوگلوبولین با هدف افزایش توان ایمنی بدن پیشنهاد می‌گردد .

هپاتیتD

این نوع بیماری فقط در بیمارانی که به شکل طولانی ناقل ویروس هپاتیتB  می‌باشند رخ می‌دهد. نشانه این بیماری شبیه دیگر هپاتیت‌های ویروسی می‌باشد؛ با این تفاوت که سیری شدید داشته و گاها باعث تخریب کامل کبد و نهایتا مرگ می‌گردد.

علل هپاتیت

ویروس :A-B-C-D-E-F-G

شامل ویروس‌های HAV ,HBV ,HCV ,HDV ,HEV که از بین آنها هپاتیتB ,C ,D  ممکن است مزمن گردند .

دارویی:

مانند متیل دوپا که در فشار خون استفاده می‌گردد. نیتروفورانتوئین که انتی بیوتیک می‌باشد. ایزو نیازید برای درمان سل استفاده می‌گردد و بعضی مسمومیت‌های دارویی نظیر استامینوفن، تتراکلرید کربن و…

هپاتیت اتوایمیون:

بیماری است که بدن فرد بیمار بر علیه سلول کبدی خودش اتو آنتی بادی‌هایی می‌سازد و سبب التهاب و تخریب کبد می گردد.

هپاتیت الکلی:

نشانه‌های بیماری فوق از بی علامتی تا نارسایی شدید کبدی با یرقان، آسیت، خونریزی گوارشی متفاوت می‌باشد. بیماری کبدی از نوع الکلی به سه صورت بروز می نماید: کبد چرب الکلی، هپاتیت الکلی و نیز سیروز الکلی.

نکاتی برای پیشگیری از انتقال هپاتیت به افراد

• تصحیح عادت‌های زندگی مثل ترک اعتیاد و عدم مصرف الکل
  • §          ترک سیگار
  • رژیم غذایی سالم و خوب
  • §          ممانعت از اهدا خون و نیز اعضا
  • §          عدم استفاده از وسایل شخصی و تزریقات به صورت مشترک
  • نخوردن دارو بدون مشورت پزشک (اعم از شیمیایی و گیاهی)
  • §          آگاهی دادن به ارائه دهندگان خدمات پزشکی و دندانپزشک از آلودگی
  • §          برقراری رفتار جنسی مطمئن
  • §          پاک نمودن لکه خون خود به همراه محلول خانگی بلیچ
  • §          تشویق خانواده جهت چک آپ، آموزش‌نحوه خدمات پیشگیری
  • §          پوشاندن زخم‌ها
  • §          گذاشتن البسه آلوده به خون داخل کیسه پلاستیکی قبل از دور انداختن
  • §          آگاهی دادن از راه‌های عدم انتقال مانند: عطسه، سرفه، در آغوش گرفتن، آب، غذا

نکته مهم: توجه کنید که اصلا نبایستی بیمار را از انجام فعالیت‌های اجتماعی و حضور در جمع محروم نمود.

به طور کلی چه عواملی سبب التهاب بافت کبد می‌شوند؟

التهاب و یا بیماری کبد چرب می‌تواند دلیل انبساط کبد شود. بیماری فوق ممکن است از موارد ذیل باشد:

• چاقی و وزن زیاد
  • عفونت (همچون هپاتیت B و هپاتیتC )
  • بعضی از داروها
  • مصرف الکل
  • سموم و مکمل‌ها
  • بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت سالم خود حمله می‌نماید.
  • سندرم متابولیک (تعدادی عوامل موثر برای مبتلا شدن به بیماری قلبی که فشار خون بالا، قند خون، کلسترول و چربی شکم را شامل می‌گردد.)
  • اختلال ژنتیکی که منجر به انباشتن چربی، پروتئین می‌گردد.
  • بیماری ویلسون (اختلال رسوب بیش از اندازه مس درون بدن)

علائم کبد ملتهب

معمولا یک کبد ملتهب علامتی ایجاد نمی‌نماید. اکثرا پزشکان در زمان معالجه فرد جهت تشخیص بیماری غیر مرتبط دیگری، از وجود آن مطلع می‌گردند. کبد ملتهب گاها با علائمی دیگری بروز می‌نماید، مخصوصا اگر دلیل اصلی علائم، بیماری کبد باشد. این نشانه‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

• خستگی و بی حالی
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • داشتن درد در قسمت میانی و یا فوقانی شکم
  • سیری سریع پس از خوردن غذا

نحوه درمان التهاب کبد

درمان این بیماری با توجه به انواع آن فرق دارد. این نکته خاطرتان باشد که چنانچه به هر گونه از بیماری مبتلا شدید، می‌بایست از مصرف الکل خودداری نمایید و از مصرف داروهایی که احتمال دارد به کبد آسیب برسانند، مثل استامینوفن و یا دارویی که خطر خون‌ریزی را زیاد می‌کند همانند آسپرین را قطع نمایید. فراتر از آن بعضی از انواع بیماری‌ها تنها با اقدامات حمایتی عمومی‌ مثل استراحت و نوشیدن مایعات بسیار درمان می‌گردد. داروهای ضد ویروسی بسیاری جهت درمان بیماری ویروسی تولید شده‌اند و داروهای جدید هم در حال توسعه‌اند. انتخاب دارو به نوع بیماری ویروسی و در بعضی موارد به DNA و یا RNA بستگی خواهد داشت، که در تمامی موارد و شرایط می بایست از بهترین متخصص گوارش و کبد در اصفهان مشورت بگیرید و درمان درستی را زیر نظر وی آغاز نمایید.

یادتان باشد که التهاب کبد درمان نشده و یا کنترل نشده خواهد توانست تا حالت حاد بیماری کبدی یا نارسایی کبد پیش برود. درمان نارسایی کبد هم پیوند کبد می‌باشد.

درمان بیماری هپاتیت یا التهاب بافت کبد توسط دکتر مهدی احمدیان

چنانچه نیاز به چکاپ سالانه دارید و یا مشکوک به هپاتیت و التهاب بافت کبد هستید می توانید از دکتر مهدی احمدیان، فوق تخصص گوارش، کبد و بیماری‌های داخلی، آندوسکوپی و کولونوسکوپی در اصفهان وقت مشاوره آنلاین و یا حضوری بگیرید.

سوابق شغلی

دکتر احمدیان در سال 1351 در دهاقان متولد شدند و در سال 95 با رتبه 2 کشوری در رشته فوق تخصص گوارش و کبد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد و در سال 97 از این رشته با مدرک بورد فوق تخصص فارغ التحصیل شد.

تخصص‌ها
متخصص بیماریهای داخلی
فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و کیسه صفرا
درمان چاقی با کارگذاری بالن درون معده