در زمان اسهال چه غذایی مصرف کنیم؟

اسهال خفیف که چند بار در سال اتفاق پیش می­‌آید؛ یک اتفاق معمول است. اکثر مردم اسهال را یک یا دوبار در سال تجربه می­کنند. این وضعیت معمولا بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

خوشبختانه، غذا‌های متنوعی برای کاهش علائم اسهال وجود دارد. همینطور، انواع مختلفی از غذاها وجود دارد که برای پیشگیری از اسهال باید مصرف کرد. اگر اسهال بیشتر از چند روز طول بکشد حتما باید به دکتر مراجعه کرد. زیرا سطح آب بدن کاهش می­یابد.

اسهال چیست؟

اسهال زمانی به وجود می‌آید که میزان آب درون مدفوع بیشتر از حد معمول شود. این یک اتفاق شایع است و ممکن است چند بار در سال اتفاق بیفتد. اسهال معمولا بیشتر از 3 روز دوام نمی‌آورد.در زمان اسهال چه غذایی مصرف کنیم؟, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی غذا­های نرم مانند نان تست به جذب آب اضافی و کاهش علائم اسهال کمک می­کند.

افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مزمن مانند: سندرم روده تحریک­پذیر یا بیماری کرون، ممکن است به طور منظم‌تری اسهال را تجربه کنند.

علاوه بر وجود آب زیادی در مدفوع اسهال علائم دیگری نیز دارد.

• گرفتگی عضلات
  • نفخ شکم و درد
  • احساس حباب در روده‌ها
  • یک نیاز فوری به دفع مدفوع
  • تب

اگر فرد درگیر اسهال است، رژیم غذایی بسیار مهم است. برخی از غذاها ممکن است به تسکین علائم اسهال کمک کنند. در حالی که خوردن غذاهای دیگر باعث بدتر شدن اسهال می‌شود.

غذاهایی که باید در زمان اسهال مصرف کرد

هنگام بهبودی از اسهال، فرد باید غذاهای ساده و ملایم بخورد که هضم آن راحت باشد و به جذب آب از مدفوع کمک کند.

غذا‌های نرم

افراد مبتلا به اسهال باید غذاهای نرم بخورند، زیرا غذاهای پر ادویه یا پیچیده باعث تحریک روده می­شوند. غذاهای نرم که می­توانند به اسهال کمک کنند عبارتند از:

غلات گرم مانند:

• آرد جو، خامه گندم، یا فرنی برنج
  • موز
  • سس سیب
  • برنج سفید ساده
  • نان یا نان تست
  • سیب­زمینی آب­پز
  • بیسکوییت‌­های خشک و ترد

خوردن این غذاها به ویژه در روز اول مقابله با اسهال می­تواند مفید باشد.

خوردن بسیاری از وعده­های غذایی کوچک در طول روز می­تواند باعث شود که دستگاه گوارش بیش از حد کار نکند.

پرو بیوتیک

غذاهای پروبیوتیک، مانند: ماست و کفیر، ممکن است در بعضی موارد کمک کنند. اما در موارد دیگر، پروبیوتیک‌ها ممکن است سیستم هضم را بیش از پیش تحریک کنند.

پروبیوتیک­ها با بهبود تعادل باکتری­های خوب و بد روده به هضم غذا کمک می­کنند. با این حال، محصولات لبنی می­توانند سیستم هضم را تحریک کنند، بنابراین ممکن است فرد بخواهد منابع غیر لبنی پروبیوتیک­ها مانند: میسو یا کلم ترش را امتحان کند.

در زمان اسهال چه چیزی بنوشیم؟

مایعات برای بازیابی حیاتی هستند. افراد مبتلا به اسهال باید در طول روز آب زیادی بنوشند و پس از هر بار دفع باید یک فنجان آب اضافی بنوشند.

نوشیدن آب فراوان از کمبود آب بدن جلوگیری کرده و سموم بدن را از بدن خارج می­کند.

آب­گوشت سوپ به جایگزینی مواد معدنی و الکترولیت­های از دست رفته به دلیل اسهال کمک خواهد کرد.

با این حال، بدن علاوه بر آب، مواد معدنی و الکترولیت‌ها را نیز از طریق اسهال از دست می­دهد. افراد باید سعی کنند مایعات حاوی مواد معدنی و الکترولیت‌ها را برای جبران مجدد مواد از دست رفته بنوشند. منابع الکترولیت­ها و مواد­ معدنی عبارتند از:

• آب­گوشت سوپ
  • آب نارگیل
  • آب حاوی الکترولیت
  • نوشیدنی­های انرژی­زا

غذاهایی که نباید مصرف کنید

بعضی غذاها سیستم گوارشی بدن را تحریک می­کند و اسهال را بدتر می­کنند که به شرح زیر است:

غذا‌های تند

مواد تشکیل دهنده ادویه می­توانند در سیستم گوارش به عنوان تحریک کننده عمل کنند. به همین دلیل افراد مبتلا به اسهال باید به غذاهای ملایم پایبند بمانند. زیرا کمترین خطر تحریک دستگاه گوارش را دارند.

غذاهای سرخ کرده

وقتی شما با اسهال دست و پنجه نرم می­کنید کار عاقلانه­ای نیست که از غذاهای با چربی بالا و­ یا سرخ­شده استفاده کنید. چربی بالای غذا و روغن موجود در آن برای دستگاه­گوارشی­ حساس شما مناسب نیست. یعنی ممکن است علائم را شدیدتر هم کند.

بهتر است از غذاها و سبزیجات آب­پز و همینطور غذاهای بر پایه پروتئین استفاده کنید.

غذاهای شیرین و شیرین­ کننده‌­های مصنوعی

غذای­شیرین وقتی وارد روده ­بزرگ شما می­شوند. ممکن است باکتری­های روده شما که بدلیل اسهال حساس شده باشند را حتی بیشتر تحریک کنند. سپس اسهال شما را بدتر میکنند. این غذاها شامل آب­میوه­ها و میوه­ها با شیرینی بالا می­شوند.

زمانی که اسهال دارید باید از شیرین­کننده­های مصنوعی دوری کنید. زیرا آن­ها نیز اسهال را تشدید می­کنند.

غذاهایی با فیبر بالا

توصیه می­شود در زمان اسهال از غذاهایی با فیبر بالا دوری کرد. فیبر به دستگاه گوارش کمک می‌کند و آن را فعال نگه می­دارد. اگرچه، در زمانی که بدن در حال بهبود از اسهال است این فعالیت ممکن است علائم را شدیدتر کنند.

فیبرهای نامحلول بزرگ­ترین دشمن شما هستند. که در غذا‌های زیر پیدا می­شوند.

• خشکبار و دانه­ها
  • غلات کامل
  • برنج
  • گندم

فیبر‌های نامحلول مانند: پکتین در سیب و موز پیدا می­شوند، پکتین می­تواند به فرد در بهبود اسهال کمک کند؛ به هر حال توصیه می­شود در روز اول اسهال مصرف نشود.

غذاهای دیگر که نباید مصرف کنید

غذاهای دیگری که می­توانند اسهال را بدتر کنند به شرح زیر است.

• سیر و پیاز
  • غذاهای آماده
  • سبزیجات خام
  • غذاهایی که سبب نفخ می­شوند. مانند: کاهو و بروکلی
  • غذاهای چرب
  • لبنیات

نوشیدنی­‌هایی که نباید مصرف کنید

از نوشیدنی­های گاز­دار باید دوری شود. چون با تحریک سیستم عصبی علائم اسهال را بدتر می‌کنند. نوشیدنی­های کافئین­دار مانند : قهوه، چای، نوشابه نیز سیستم گوارشی را تحریک

می­کنند. نوشیدنی­های الکلی و کافئین­دار بر دیگر علائم مانند: نفخ­شکم و گرفتگی­عضلات نیز تاثیر دارند و شرایط را بدتر می­کنند.

با این حال که نوشیدنی‌­های انرژی­‌زا با داشتن الکترولیت می­توانند به کم آبی بدن کمک کنند. اما به خاطر داشتن شکر­ اضافی و داشتن شیرین­ کننده­‌های­ مصنوعی توصیه نمی­شوند.

آب ­نارگیل و آب­ الکترولیت­دار به جای نوشیدنی­‌های بالا پیشنهاد می‌شود.

درمان اسهال به روش‌های دارویی

علاوه بر رژیم غذایی دارو‌های لوپرامید و سالسیلات ­بیسموت هم برای کاهش علائم پیشنهاد می‌شود.

درمان­‌های خانگی اسهال

زمانی که اسهال دارید توصیه می­شود که استراحت کنید. قرار دادن بدن در حالت­های استرس­زا علائم اسهال را بدتر می­کند. حرکات فیزیکی بدن خود را کاهش دهید. استفاده بیش از اندازه از ماهیچه­ها به کم آبی بدن کمک می­کند. کم آبی بدن در زمان اسهال نیز کشنده است. حتما مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

مشاهده­ی خون و موکوز در مدفوع از علائم جدی­تر اسهال است. این علائم معمولا با تب همراه است و توصیه می­شود در سریع­ترین زمان ممکن به دکتر مراجعه کنید.

اگر اسهال­ شدید را نادیده بگیرید کشنده است. زیرا، بدن در اثر کم آبی آسیب­های جدی می­بیند. فردی با اسهال شدید ممکن است احتیاج به بستری­شدن داشته باشد. اگر تب بالای 39 دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. والدین باید با دقت علائم فرزند­خود را کنترل کنند و اگر بیشتر از 24 ساعت طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنند.

اگر کودک هرگونه از علائم کم آبی را نشان داد حتما به پزشک مراجعه شود؛ این علائم به شرح زیر است:

• خشکی­ دهان
  • خشکی پوشک بیش از 3 ساعت
  • گریه ی بدون اشک

هر گونه علائم اضافی باید سریعا به پزشک گزارش داده شود.

اگر علائم اسهال طی 2 الی 3 روز از بین نرفت و بدن شما به درمان جواب نداد، باید حتما به پزشک مراحعه کنید.

دورنگاه

بیشتر موارد اسهال طی چند روز بهبود می­یابند و به درمان­های خانگی خوب جواب می­دهند.

داشتن رژیم ساده، خوردن مایعات زیاد، و در صورت نیاز استفاده از داروهایی که به نسخه پزشک نیاز ندارند؛ می­توانند به شما کمک کنند.  در مواردی که اسهال طی 2 الی 3 روز بهبود نیابد باید به پزشک مراجعه شود.

Tags: