اسهال خونی چیست و بهترین متخصص گوارش در اصفهان

اسهال خونی چیست و بهترین متخصص گوارش در اصفهان, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی

اسهال خونی چیست و چه علائمی دارد؟ چطور باید تشخیص داد که اسهال خونی است یا خیر؟ اسهال خونی شرایطی خطرناک است که با عفونت و خونریزی در لوله گوارشی مرتبط می‌باشد. به همین دلیل باید خیلی سریع مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

مدفوع در شرایط عادی نرم و قهوه‌ای رنگ است. البته که شرایط اسهال اصولا برای افراد خوشایند نمی‌باشد اما مشکل جدی را هم نشان نمی‌دهد. اما بروز مشکلی همچون اسهال خونی نشان دهنده مشکلات جدی است که باید در اصرع وقت آن را پیگیری کرد. عموما اسهال خونی نشان دهنده یک مشکل سلامتی است که پنهان مانده است.

امروز در این مطلب از وب سایت دکتر مهدی احمدیان قصد داریم تا درباره بیماری اسهال خونی و ابعاد مختلف آن صحبت کنیم. اگر شما عزیزان نیست مشتاق کسب اطلاعات در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. همچنین شما می‌توانید برای درمان مشکلات گوارشی خود و دریافت مشاوره از دکتر احمدیان با شماره تلفن  09138949961 تماس گرفته و به آدرساصفهان – خیابان طیب – جنب پمپ بنزین – طبقه دوم داروخانه شبانه روزی دکتر تاجی مراجعه کنید.

اسهال خونی چیست؟‌

اسهال خونی به شرایطی گفته می‌شود که مدفوع انسان در حالت اسهال و همراه با خون دفع شود. این خون از هر قسمتی از لوله گوارش ممکن است خارج شده باشد. این نوع اسهال نشان دهنده وجود جراحت شدید و خونریزی در بخشی از لوله گوارش می‌باشد.

این نوع اسهال ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق افتد. بسته به علت این شرایط ممکن مدت زمان متفاوتی نیز ادامه پیدا کند. اسهال‌های حاد در زمانی که در اثر عفونت دستگاه گوارش رخ دهد یا مزمن باشد بروز می‌کند. علت این نوع اسهال تنها به واسطه پزشک بررسی می‌شود و برای مراجعه به متخصص در این شرایط باید تعجیل کرد.

علائم اسهال خونی

علت بیماری در علائم این شرایط تاثیر زیادی دارد. اما از علائم مشترک اسهال خونی در تمام دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد شکم
  • احساس گرفتگی شکم
  • بدن درد
  • خستگی مفرط
  • بی اختیاری در دفع مدفوع
  • مشاهده غذای هضم نشده و یا مخاط در مدفوع
  • تهوع شدید
  • کاهش اشتها
  • خونریزی در روده
  • درد مقعد
  • احساس نیاز شدید و فوری برای دفع مدفوع

علائم خطرناک اسهال که در صورت مشاهده باید سریعا به متخصص مراجعه کرد:

• تغییر سطح هوشیاری فرد
  • سردرگمی و گیجی
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه و گیجی دائمی
  • تب بالای 38 درجه
  • نبض تند و افزایش ضربان قلب
  • احساس سفتی در شکم
  • درد سنگین در بدن و شکم
  • استفراغ خونی یا مواد سیاه رنگ
  • ضعف

دلایل اسهال خونی

مواردی همچون هموروئید که به لوله گوارش مرتبط است می‌تواند باعث بروز اسهال خونی شوند. رژیم غذایی نیز در آن موثر است. همچنین موارد خطرناک‌ترین همچون پارگی واریس مری و خونریزی معده می‌تواند اسهال خونی شدیدتری را پیش آورد. در کودکان عموما این عارضه در اثر عفونت یا التهاب لوله گوارش ایجاد می‌شود.

خوردن بیش از حد غذاهای آلوده به انگل و باکتری این مسئله را تشدید می‌کند. اسهال سیاه و قیر شکل اصولا نشان دهنده این است که مجرای فوقانی لوله گوارش خونریزی دارد (مثل معده، دوازدهه و مری). اما اگر اسهال روشن باشد و رنگ آن به قهوه‌ای تیره نرود، نشان دهنده خونریزی در مراحل پایین‌تری همچون رکتوم، مقعد و یا کولون می‌باشد. در ادامه با دلایل جدی‌تری از اسهال خونی آشنا خواهیم شد:

1. دیسانتری

شایع‌ترین علت دیسانتری یا همان اسهال خونی، باکتری شیگلا و انتاموبا است. این دو باکتری انگل هستند و باعث بروز بیماری اسهال خونی شدید می‌شوند.

2. خونریزی‌های گوارشی

خونریزی گوارشی می‌تواند در اثر مشکلاتی همچون بیماری IBD یا التهاب روده، پولیپ‌های روده، سرطان معده و… رخ دهد. رنگ اسهال در صورت چنین مواردی قرمز خواهد بود.

3. هموروئید

هموروئید به رگ‌های خونی متورمی گفته می‌شود که در مقعد و رکتوم قرار دارند. آنها از اصلی‌ترین دلایل رکتال و اسهال قرمز می‌باشند.

4. داروهای مختلف

در اثر عوارض جانبی مصرف برخی از داروها نیز اسهال خونی ایجاد می‌شود. برخی از آنها معده را تحریک کرده و اسهال ایجاد می‌کنند. این داروها عموما آنتی بیوتیک‌های شربتی هستند.

5. شقاق مقعد

خراش‌های جدی و سنگین در ناحیه رکتال (شقاق مقعد) باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود. این عوارض باعث می‌شوند تا کمی خون قرمز رنگ روشن در مدفوع دیده شود.

برخی دیگر از دلایل اسهال خونی عبارتند از:

• وجود کیست غیر عادی در انتهای تحتانی روده کوچک یا دیورتیکول مکل
  • خونریزی معده
  • وجود بدشکلی در عروق خونی لوله گوارش
  • انسداد یا ایسکمی روده
  • سرطان روده بزرگ یا کولون
  • دیورتیکولوز
  • ترومای شکمی شدید
  • ترومای مری (واریس)
  • گاستروآنتریت
  • عفونت روده
  • پولیپ یا تومور روده
  • پرولاپس رکتوم
  • واریس معده
  • التهاب یا کولیت روده
  • پرتو درمانی

البته نکته قابل توجه این است که همیشه قرمز بودن مدفوع یا اسهال به معنای خونی بودن آن نمی‌باشد. تا حد زیادی رنگ مدفوع به تغذیه افراد بستگی دارد. اگر غذاهایی که قرمز رنگ هستند مصرف شده باشند یا افزودنی قرمز رنگ (خصوصا غیرطبیعی) داشته باشند، مدفوع را تا حدی قرمز می‌کنند.

عوارض اسهال خونی

به مرور زمان اسهال خونی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. خون مایع اصلی بدن است و به هیچ دلیلی نباید بیش از حد از بدن خارج شود. تداوم اسهال خونی می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

• کم خونی
  • کاهش آب بدن
  • نارسایی‌های مختلف کلیه
  • سندروم همولیتیک اورمیک
  • افت شدید خون در بدن و تشنج
  • شوک‌های شدید

چگونه دچار اسهال خونی نشویم؟

• تمیز کردن تمامی سطوح قبل از اقدام به آشپزی و یا تماس مواد غذایی با آن
  • اطمینان از پخته شدن مواد غذایی (به دلیل از بین رفتن باکتری شیگلا از مواد غذایی خام)
  • استفاده از آب معدنی حین سفر به شهر یا کشوری دیگر
  • ممانعت از ارتباط جنسی با کسانی که عفونت فعال شیگلوز دارند و یا اخیرا دچار این بیماری باکتریایی شده بودند.
  • عدم شنا در رودخانه‌ها و عدم آشامیدن آب آن حین شنا
  • شستن مداوم دست‌ها با مواد ضدعفونی کننده و صابون
  • رعایت کامل بهداشت خصوصا در زمینه خوردن و آشامیدن

درمان مشکلات گوارشی و اسهال خونی توسط دکتر احمدیان

شما برای درمان مشکلات گوارشی خود می‌توانید به مطب دکتر مهدی احمدیان مراجعه کنید. دکتر مهدی احمدیان در سال 1351 در دهاقان متولد شد. وی در سال 95 با رتبه 2 کشوری در رشته فوق تخصص گوارش و کبد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد و در سال 97 از این رشته با مدرک بورد فوق تخصص فارغ التحصیل شد.

تخصص‌ها :
متخصص بیماری‌های داخلی
فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد وکیسه صفرا
درمان چاقی از طریق کارگذاری بالن داخل معده

افتخارات:

1. گواهینامه مقاله نویسی علمی از نمایندگی دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در ایران
  2. لوح سپاس و افتخار از بیمار به علت نجات بیمار و درمان قطعی بیماری و پیگیری بیمار
  3. راه اندازی بخش آندوسکوپی در شهرستان فریدن و تقدیر و تشکر مسئولین شهرستان از خدمات چهار ساله دکتر احمدیان در منطقه محروم فریدن
  4. راه اندازی بخش فوق تخصصی آندوسکوپی بیمارستان 9 دی منظریه خمینی شهر و انجام اولین اندوسکوپی در بیمارستان
  5. پزشک نمونه درمانگاه ثامن الائمه

آدرس مطب: اصفهان – خیابان طیب – جنب پمپ بنزین – طبقه دوم داروخانه شبانه روزی دکتر تاجی

روزهای شنبه – دوشنبه – چهارشنبه