ریفلاکس معده چیست؟

ریفلاکس معده چیست؟, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی

در ورودی معده شما دریچه‌ای حلقه‌ای عضلانی به نام اسفنکتر مری تحتانی (یا به اختصار LES) قرار دارد. به طور معمول، LES به محض عبور غذا از آن بسته می­شود. اگر LES کاملاً بسته نشود یا خیلی زود باز شود، اسید تولید شده توسط معده شما می­تواند به داخل مری حرکت کند. این می­تواند علائمی مانند سوزش قفسه سینه را ایجاد کند. اگر علائم ریفلاکس معده بیش از دو بار در هفته اتفاق بیفتد، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده مبتلا باشید که به آن ریفلاکس معده و مری (یا به اختصارGERD) نیز گفته می­شود.

چه عواملی باعث بیماری ریفلاکس معده می‌شود؟

یکی از دلایل عمده بیماری ریفلاکس معده ناهنجاری معده به نام فتق هیاتال است. این زمانی اتفاق می­افتد که قسمت بالای معده و LES در بالای دیافراگم (‌ماهیچه‌ای که معده شما را از قفسه سینه جدا می­کند‌) حرکت کنند. به طور معمول، دیافراگم به نگه داشتن اسید در معده ما کمک می­کند. اما اگر فتق هیاتال داشته باشید  اسید می­تواند به سمت مری بالا برود و علائم بیماری ریفلاکس معده را ایجاد کند.

سایر عوامل شایع برای بیماری ریفلاکس معده به شرح زیر است:

1. خوردن وعده‌های غذایی بزرگ یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا
  2. اضافه وزن یا چاقی
  3. خوردن غذا قبل از خواب
  4. خوردن غذاهای خاص مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، نعناع، سیر، پیاز یا غذاهای تند یا چرب
  5. نوشیدن نوشیدنی­‌های خاص مانند الکل، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه یا چای
  6. سیگار کشیدن
  7. بارداری
  8. مصرف آسپرین، ایبوپروفن، برخی از داروهای شل­‌کننده عضلات یا داروهای فشار خون

علائم

علائم شایع عبارتند از:

1. سوزش سر دل: یک درد یا سوزش که ممکن است از معده به شکم یا قفسه سینه، یا حتی به داخل گلو منتقل شود.
  2. بازگشت اسید: اسید ترش یا تلخ مزه که در گلو یا دهان شما ایجاد می­شود.

دیگر علائم ریفلاکس:

1. نفخ
  2. مدفوع تیره یا خونی یا استفراغ خونی
  3. بادگلو
  4. دیسفاژی یا احساس گیر افتادن غذا در گلو
  5. سکسکه‌های ممتد
  6. حالت تهوع
  7. کاهش وزن بدون دلیل
  8. خس­خس سینه، سرفه خشک، گرفتگی صدا یا گلودرد مزمن

چگونه بیماری ریفلاکس معده تشخیص داده می­شود؟

اگر علائم ریفلاکس معده را دو بار یا بیشتر در هفته دارید یا اگر داروهای تسکین­­کننده پایداری ندارند، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند سوزش سر دل کلید تشخیص بیماری ریفلاکس معده است، به خصوص اگر تغییر سبک زندگی، مصرف داروهای ضد اسید یا داروهای مسدود کننده اسید به کاهش این علائم کمک کند.

اگر این مراحل کمکی نکند یا علائم مکرر یا شدید داشته باشید، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص و بررسی سایر مشکلات تجویز کند. ممکن است به یک یا چند آزمایش مانند این موارد نیاز داشته باشید:

• بلع باریم: می­تواند مری را از نظر وجود زخم یا باریک ­شدن بررسی کند.
  • مانومتری مری: می­تواند عملکرد و حرکت مری و اسفنکتر تحتانی مری را بررسی کند.
  • نظارت بر pH مری: برای بررسی غلظت اسید در مری شما پزشک، دستگاهی را به مری شما وارد می‌کند. آن را برای مدت 1 تا 2 روز در محل می­گذارد تا میزان اسید مری شما را اندازه­گیری کند.
  • آندوسکوپی: می­تواند مشکلات موجود در مری یا معده شما را بررسی کند. این آزمایش شامل قرار دادن یک لوله طولانی، انعطاف پذیر و روشن با دوربین در گلوی شما است. ابتدا پزشک پشت گلو را با ماده بی­حس­کننده اسپری می­کند و به شما آرام­بخش می‌‌دهد تا راحت­تر باشید.
  • بایوپسی (بافت برداری): برای بررسی نمونه­های بافت زیر میکروسکوپ از نظر وجود عفونت یا ناهنجاری، می­توان از روش بایوپسی استفاده کرد.

آیا با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می­توان بیماری ریفلاکس را درمان کرد؟

یکی از موثرترین راههای درمان بیماری ریفلاکس معده، پرهیز از غذاها و نوشیدنی­هایی است که علائم را تحریک می­کند. در اینجا مراحل دیگری وجود دارد که می­توانید انجام دهید:

• وعده­های غذایی کوچک­تر را در طول روز بیشتر بخورید و انواع غذاهایی را که می­خورید اصلاح کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • هنگام خوابیدن با قرار دادن چند بالشت سر خود را بالاتر بیاورید.
  • آخرین وعده غذایی خود را حداکثر 2 الی 3 قبل از خواب بخورید.
  • برای چرت­زدن در روز سعی کنید روی صندلی بخوابید.
  • اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، با تغییر در ورزش و رژیم در مسیر لاغری گام بردارید.
  • همچنین، از پزشک خود در رابطه با داروهایی که می­توانند سوزش معده یا سایر علائم بیماری ریفلاکس معده را تحریک کند، بپرسید.

آیا می­توان بیماری ریفلاکس معده را با دارو درمان کرد؟

در بسیاری از موارد، تغییر سبک زندگی همراه با داروهای بدون نسخه ، تمام مواردی است که شما برای کنترل علائم بیماری ریفلاکس معده نیاز دارید.

آنتی اسیدها مانند: Alka-Seltzer ، Maalox ، Mylanta ، Rolaids یا Riopan

می­توانند اسید معده شما را خنثی کنند. اما ممکن است باعث اسهال یا یبوست شوند، به خصوص اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید. بهتر است از آنتی­‌اسیدهایی استفاده کنید که هم حاوی هیدروکسید منیزیم و هم هیدروکسید آلومینیوم باشند. در صورت ترکیب این دو، به خنثی‌­سازی این عوارض گوارشی کمک می­کنند.

اگر آنتی اسیدها کمکی نکنند ، پزشک ممکن است داروهای دیگری را نیز امتحان کند. که برخی نیاز به نسخه پزشک دارند. پزشک شما ممکن است بیش از یک نوع را پیشنهاد کند یا پیشنهاد کند ترکیبی از داروها مانند دارو های زیر را امتحان کنید:

• مواد کف کننده (مانند: Gaviscon) برای جلوگیری از ریفلاکس، معده شما را می‌پوشانند.
  • مسدود کننده­های H2 (مانند: Pepcid, Tagamet) تولید اسید را کاهش می­دهند.
  • مهار­کننده­های پمپ پروتون (مانند:Aciphex ، Nexium ، Prilosec ، Prevacid ، Protonix) میزان اسیدی که معده شما ایجاد می­کند را کاهش می­دهند.
  • پروکینتیک (مانندReglan ، Urecholine) می­تواند با تقویت LES، به تخلیه سریع معده و کاهش ریفلاکس معده کمک کند.

بیش از یک نوع داروی ضد اسید یا داروهای دیگر را بدون راهنمایی پزشک ترکیب نکنید!

آیا بیماری ریفلاکس معده تاکنون با جراحی درمان شده است؟

اگر داروها علائم بیماری ریفلاکس معده را به طور کامل برطرف نکنند و علائم به شدت در زندگی شما تداخل ایجاد کند، پزشک می­تواند جراحی را به شما توصیه کند. در صورت موثر نبودن استفاده روزانه از دارو‌، دو نوع درمان جراحی برای تسکین علائم GERD وجود دارد.

آخرین روش تأیید شده شامل قرار دادن حلقه ای در اطراف انتهای تحتانی مری (‌همان لوله‌ای که دهان را به معده متصل می کند‌). است که به عنوان دستگاه LINX شناخته می­شود، لوله‌‌ای که دهان را به معده متصل می­کند.

این حلقه از مهره‌­های تیتانیوم مغناطیسی تشکیل شده است که توسط سیم‌­های تیتانیوم به هم چسبیده‌اند. این دستگاه با جلوگیری از بازگشت محتوای معده در مری، به ریفلاکس کمک می‌کند.

در یک مطالعه، بیماران توانستند با استفاده از این دستگاه مصرف دارو را متوقف کنند و یا مقدار مصرف خود را کاهش دهند. اگر به فلزات خاصی حساسیت دارید، نباید دستگاه LINX را دریافت کنید و اگر دستگاه LINX دارید، نباید هیچ نوع آزمایش MRI انجام دهید.

یک روش جراحی دیگر به نام فوندوپلیکشن می­تواند به جلوگیری از ریفلاکس معده بیشتر کمک کند. در این روش متخصصان با استفاده از قسمت بالای معده شما یک دریچه مصنوعی ایجاد می‌کنند. این روش شامل پیچاندن قسمت فوقانی معده به اطراف LES برای تقویت آن، جلوگیری از ریفلاکس معده و ترمیم فتق هیاتال است. جراحان این روش را از طریق یک برش باز در شکم یا قفسه سینه یا با یک لوله روشن وارد شده از طریق یک برش کوچک در شکم انجام می­دهند.

این روش‌ها فقط پس از اثبات ناکافی بودن درمان پزشکی به عنوان آخرین چاره برای درمان بیماری ریفلاکس معده انجام می­شود.

Tags: